dimecres, 18 d’abril del 2012

L'Olla de Núria

Les muntanyes que envolten la Vall de Núria són un regal que la naturalesa ha fet als qui se l’estimen. I la humanitat al llarg dels segles ha anat construint i apropant-nos el Santuari i els seus voltants.
Fora de la temporada d’esquí i d’èpoques de vacances, és quan es pot gaudir literalment, el vers de Joan Maragall: “Verge de la Vall de Núria, voltada de soledats”.
  Des del Pic de l’Àliga i encara més des del de la Pala, es pot contemplar la carena que envolta la Vall de Núria, i que els excursionistes catalans anomenem “l’Olla de Núria”.
Si observem aquesta panoràmica, a l’extrem occidental trobem el pic més alt, el Puigmal, amb 2.913 metres. Seguint a llevant, anem trobant el Pic de Segre, el de Finestrelles, el d’Eina, Nou Fonts, Nou Creus, Puig de la Font Negra, i Torreneules.
Hi ha esportistes que ho fan en un sol dia. Nosaltres som més modestos i els vem fer per etapes, i ens va durar molt més. Hi ha més opcions: en direcció a Setcases, el Pic de la Fossa del Gegant, el de l’Infern, el de Freser, Bastiments i Gra de Fajol. I fent altres variacions es pot seguir cap al Puig de la Pastuira, el de Fontlletera, el Balandrau i el Cerveris. I baixar a Coma de Vaca pel Pic de Tirapits. Tot plegat, anys per completar-los.
Acompanyats per la presència de la neu a l’hivern i principis de primavera, i dels coms herbats i verds de l’estiu.
Enguany l’excursió ha coincidit amb el 14 d’abril. Rememorem una de les diades més èpiques de la història política i humanística de Catalunya, la de la proclamació de la República Catalana.
El dia comença bé: cel blau, aquell blau tan alt, tan pur, que contrasta amb l’enlluernadora neu.
Quan som dalt del Pic de la Pala, ens n’adonem que unes nuvolades comencen a arribar provinents de la serra del Montgrony, i que ràpidament envolten el Puigmal. A l’altre extrem, al Torreneules, també es formen núvols amenaçadors. És hora de baixar. El dia ha començat bé, i acaba encara millor: nevant. Abans d’arribar a Núria comencen a caure volves.

Mentre dinem, augmenta la nevada  i quan  i sortim a fora, tot és ben blanc. Aquest matí només hi havia neu als cims i ara la blanca acompanyant cobreix tota la vall.
És 14 d’abril i aprofitem per visitar la marededéu més republicana de totes. A l’Hotel de Núria es va redactar l’Estatut del 1931, i ara en aquest mateix hotel hi ha una sala dedicada a aquella gesta, i al president Francesc Macià.

Al matí hem vist l’Olla de muntanyes. A la tarda l’olla de Sant Gil que guarden al Santuari, junt amb la resta de símbols: la creu i la campana. Diu la tradició, que si una dona vol quedar prenyada, s’ha d’agenollar i posar- hi el cap a dins... No crec gaire en els miracles. Em sembla que a més de l’ajuda divina també convé alguna acció humana...
L’endemà és com una repetició meteorològica. Malgrat un fred intens el dia es lleva serè. A mesura que avancen les hores el torb fa que sembli que torni a nevar.
La rufa, com diu la gent de muntanya, converteix Núria en un racó hivernal, com si ens trobéssim a una estació polar. Uns muflons baixen prop del santuari a buscar menjar. Ahir vem veure una família de marmotes al camí del Torreneules i abans d’ahir un isard solitari prop de la via del cremallera. Esperem que no tinguin la dissort d’ensopegar amb algú que armat d’escopeta, se li’n vagi l’olla...

1. Saps que deia Mary Kay: "Tenim somnis molt grans per poder créixer amb ells. Si creus que els canvis són frustrants, retrocedir o aturar-se és encara pitjor. Es necessita molt valor per canviar. Pensa en gran i enforteix la fe en tu mateix, perquè l'acció segueix a la fe i tens el poder per fer tot el que has somiat. Atreveix-te a aconseguir els teus somnis!"