Fa alguns dies m’explicaven la
desaparició de la Tura, prop de l’Estany de Banyoles. Fil per randa, tal com m’ho
va contar en Martí, un fadrí de Porqueres. Es veu que la Tura anava cada dia a
la vora de l’estany, s’asseia a una palanca de fusta, es descalçava, agafava un
llibre i es posava a llegir.
Algun dia l’havien vist mullar-se els
peus. En Martí, (com en Pereira) afirmava que llegia històries antigues, d’aquelles
que es perden en la llunyania dels segles, sobre un monstre que hi havia a
Banyoles.
Algunes vegades el propi Martí s’havia
acostat a la Tura, i un matí van començar una conversa. Ella li explicà el seu
interès per descobrir la veritat sobre l’anomenat monstre de Banyoles. Era un
drac? Vivia a l’aigua i dormia a una cova, tal com deien les antigues llegendes?
Tots dos afirmaven haver tingut una indescriptible sensació de proximitat del
monstre.
El Martí li deia que qui sabia un munt
d’històries antigues era el seu besavi, el padrí Aniol, que vivia a una masia
dels afores de Serinyà. I una tarda tots dos l’anaren a veure. Veritablement el
padrí era un pou de saviesa. Guardava llibres de l’any de la picor, i un d’ells
era el manuscrit d’una mena de monjo que havia vingut de molt lluny. El monjo
també buscava el monstre, i un dia no retornà. Però la saviesa del religiós no
es va perdre ja que justament li havia deixat el seu llibre al jove Aniol, i
ara era ell qui coneixia la manera de desxifrar les paraules del llibre, que
estaven escrites en llatí.
Segons aquella mena de manual, només
veuen el monstre les persones que estan enamorades, i el poden veure quan tanquen
els ulls. És un fenomen que solament poden apreciar les persones que s’abandonen
a l’amor. I així fou com tots dos un matí van sucumbir, a la ribera mateix de l’estany,
entre murmuris d’aigua i de paraules enamorades a les envestides de la
possessió de l’amor.
I la Tura on és? li vaig preguntar al
Martí, amb l’esperança de que aquesta història tingués un final feliç.
“Estigues tranquil”. Va afirmar en
Martí. Finalment la Tura i jo hem trobat el monstre, dins del foc que no crema,
capbussant-nos en l’aigua que no afoga, embardissant-nos en els boscos sense
espines, caient pels abismes sense fi, volant per crepuscles sense perdre el
sentit, enduent-nos lànguides moixaines, arribant a l’origen de l’eternitat,
perduts en el pentagrama de les músiques més harmonioses, amb una clau de sol a
les mans, de músiques tocades per una arpa suau i un oboè finíssim.
El monstre és l’amor! Aquell amor que
va trobar l’antic monjo que escrivia en llatí. Probablement amb la monja que es
va escapar aquell mateix dia de la dictadura del convent. El cel rogenc que
plora per totes aquelles persones que no creuen en la força de l’amor ni en les
llegendes que ens l’expliquen.
En Martí s’allunya cap a ponent, allà on
guarda el seu arc, allà on té les seves riqueses, que de cap manera no són
materials, allà on ell i la Tura jeuen en una màrfega d’aire de núvols, allà on
la monja xiuxiueja paraules, molt fluixet per a que no les escolti la Mare
Superiora. Allà on el frare ha deixat d’escriure en llatí i ara escriu poemes d’amor
i d’esperança. Allà on els follets del boscos de les Estunes festegen amb les
belles misterioses goges. Allà on els infants llisquen per tobogans sense fi.
Allà on el cel s’ha fet un set perquè ja estava molt gastat i la fada bona, cus
amb fil de foc per a que no s’escapin les estrelles i caiguin a l’aigua de
Banyoles mentre els incrèduls dormen donant voltes dins d’una capsa de música.
Fins que soni el despertador digital.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada