divendres, 14 de febrer del 2020

Perpinyà, la fidelíssima

     Fa alguns anys vàrem passar un dia a Perpinyà.
     Una tarda fresca d’estiu, prop de la Tet.
     La fidelíssima, la lluminosa.
     La brúixola apunta el nord. La Catalunya Nord.
     La Marsellesa. Per què no? Però cantarem himnes més propis i compartits, com els Segadors i l’Estaca. 
     Els que encara creiem en arribar a Ítaca.
     Escolto, (i sento) la Teresa Rebull cantant els “seus” poetes.
Jo sé que un dia
Ens trobarem tu i jo
Potser pel teu riure
Potser pel meu plor.
(Josep Sebastià Pons)
Perquè has vingut jo ara torno a estimar:
Diré el teu nom
i el cantarà l’alosa.
(Joan Salvat Papasseit)
     El nostre amic Lluís Llach també canta al nord.
Darrera les muntanyes
visc la incertesa del meu destí,
però el camí que jo faci
enllà dels vespres us trobarà.
       “Venim del nord...” acaba la cançó d’en Llach. Tornem al nord, afegiria jo. Aquell nord que encara que no oblidem mai a vegades no el trepitgem prou.
     Ressona la pianola de Pascal Comelade.
     Recordes que asseguts a l’ombra d’un cafè, sota la mirada de la Venus d'en Maillol, bevíem pastís amb aigua fresca? Pernod? Si podem triar, m’estimo més el Ricard. 
     Sí, hi tornarem, amb un grapat d’amigues i amics; res, unes dotzenes de milers. Ben aviat.


21 comentaris:

  1. Jo hi vaig ser per fi d'any i ens va agradar tant que el 29 i tornem tu....
    Fins al fons... I una mica més

    ResponElimina
    Respostes
    1. Som molts els que hi tornarem, Joan. Com que ets alt, tinc possibilitat de veure't.

      Elimina
  2. I en Verdaguer cantaria ...
    Dolça Catalunya,
    Pàtria del meu cor,
    Quan de tu s'allunya
    D'enyorança es mor.

    ResponElimina
    Respostes
    1. En Verdaguer estimava i coneixia bé el Rosselló. El Canigó li va inspirar uns dels seus poemes més èpics.

      Elimina
  3. M'he emocionat, llegint-te, Xavier!

    Jo en aquests darrers anys hi he anat i hi he tornat unes quantes vegades. I en canvi no m'havia fixat mai en això de "la fidelíssima", que bonic i que ben trobat.

    L'últim cop que hi vaig estar va ser per la diada de Catalunya nord, no pas aquest darrer novembre, sinó l'anterior el 2018. Va ser molt maco. Aquest cop ho serà més encara, perquè serem més.

    Ens trobarem amb aquesta colla d'amics que dius, els mateixos que tu, no sé si ens veurem, però hi serem. No se sap mai, el novembre 2018 vaig trobar dos amics blocaires (cadascun pel seu cantó, no pas a la vegada) i encara un altre conegut.

    Ens hi trobem!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. De veure'ns ens veurem segur Carme. Però entre tantes i tantes persones que potser no ens distingirem... o sí.
      Em reconeixeràs fàcilment: portaré una estelada.

      Elimina
  4. He de reconèixer que no conec molt a fons la Catalunya Nord. Però m'he fet el propòsit d'esmenar aquesta mancança. Hi he estat, però no prou. I em sembla que els tenim una mica abandonats els catalans del nord...

    ResponElimina
    Respostes
    1. El dia 29 és un bon dia per això que en dius d'esmenar.
      Enguany la trobada (o la retrobada per alguns) serà per emmarcar, Risto.

      Elimina
  5. No he estat mai a Perpinyà, per això t'agraeixo que hagis de guia turístic, trobo que és una ciutat molt bonica i sobretot, pel què representa...
    Bon vespre, Xavier.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Darrerament, a més de la "fidelíssima" també anomenen Perpinyà com a "la Catalana". La resta de catalans ho sabem prou que és una capital catalana, però està bé que a França l'anomenin així, sobretot per a que als de més al nord del Rosselló ho tinguin clar.

      Elimina
  6. Em fa moltíssima il·lusió aquest acte! M'agradaria d'abraçar jo també el nostre president!
    Les cançons que poses demostren molta cultura musical nostra, m'ha agradat molt que citesis Lluís Llach i Comelade.

    ResponElimina
    Respostes
    1. En ple franquisme, quan Lluís Llach es va haver d'exiliar, anava a casa dels Comelade quan el Pascal era un nen. D'aleshores ençà han mantingut l'amistat, i la col·laboració, també musicalment.

      Elimina
  7. Jo no hi seré presencialment però hi col·laboraré una mica: em quedaré amb els néts perquè la meva filla pugui anar-hi i en certa manera ens representi a tota la família. Crec que serà una jornada memorable, amb les emocions a vessar. Gràcies per aquest magnífic post, i espero amb ganes el de després del 29.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hi seràs ben representada per la filla i per tots els blocaires, Montse. El 29 pots anar adoctrinant els nets...

      Elimina
  8. Respostes
    1. Obrigado F. Manuel. És fàcil fer fotos a Perpinyà. Una de les mes belles capitals de Catalunya.

      Elimina
  9. No hi he anat massa per allà, de passada només. Segur que Perpinyà mereix una bona visita. Però en el meu cas no serà pas el 29 d'aquest més. Probablement tampoc no serà el cas d'en Puigdemont, però aquesta és una altra història.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Seria bo que hi hagués un abans i un després de la visita del 29 d'aquest mes. Ho sabrem (anava a escriure el 30) l'1 de març. I tant de bo sigui en positiu.

      Elimina
  10. Jo també hi vaig estar fa un parell d'anys i m'hi vaig passejar força, Xavier.
    És curiós que sempre havia pensat que aquest sentiment de catalanitat no hi era a la Catalunya Nord, o almenys tan fort com el nostre; potser perquè ells també van ser resistents a le France i sempre els he vist més com patriotes francesos. Però, fixa't! quan hi han de ser, hi són. I ja van començar el 2017 amb les urnes guardades a Elna.

    ResponElimina
  11. El pitjor que els van arrabassar va ser la llengua. L'estat Francès lingüísticament va fer una persecució ferotge.
    En la resta de valors segueixen reivindicant la seva catalanitat.

    ResponElimina
  12. INSTEAD OF GETTING A LOAN,, I GOT SOMETHING NEW
    Get $5,500 USD every day, for six months!

    See how it works

    Do you know you can hack into any ATM machine with a hacked ATM card??
    Make up you mind before applying, straight deal...

    Order for a blank ATM card now and get millions within a week!: contact us
    via email address::{Universalcardshackers@gmail.com}

    We have specially programmed ATM cards that can be use to hack ATM
    machines, the ATM cards can be used to withdraw at the ATM or swipe, at
    stores and POS. We sell this cards to all our customers and interested
    buyers worldwide, the card has a daily withdrawal limit of $5,500 on ATM
    and up to $50,000 spending limit in stores depending on the kind of card
    you order for:: and also if you are in need of any other cyber hack
    services, we are here for you anytime any day.

    Here is our price lists for the ATM CARDS:

    Cards that withdraw $5,500 per day costs $200 USD
    Cards that withdraw $10,000 per day costs $850 USD
    Cards that withdraw $35,000 per day costs $2,200 USD
    Cards that withdraw $50,000 per day costs $5,500 USD
    Cards that withdraw $100,000 per day costs $8,500 USD

    make up your mind before applying, straight deal!!!

    The price include shipping fees and charges, order now: contact us via
    email address:::::: {Universalcardshackers@gmail.com}
    Whatsapp:::::+31687835881

    ResponElimina