diumenge, 20 de juliol del 2025

Setau Sagèth (i 2)

 

       4a Etapa: Divendres, 4 de juliol: Salardú - Refugi Conangles

     El primer tram d’avui és per carretera i pista forestal i, després de l’esforç d’ahir, el Francesc, l’Enric i jo mateix decidim estalviar-nos dues hores de caminar per carretera i anem amb taxi fins al Pont deth Ressèc. El Jordi, que és el més jove del grup, es lleva més d’hora, ho fa a peu i ens trobem al final de la carretera, just on comença el camí.

    En aquestes valls, no és fàcil de veure-les, i menys encara fotografiar-les, però, en un instant de sort, podem admirar la papallona Apol·lo.


      Si ahir vam trobar unes quantes mates de marcòlics grocs...


       ... avui en trobem una de vermells.

   Fa alguns dies que tinc símptomes amenaçadors de lumbàlgia, i quan fa una mitja  hora que caminem, les amenaces es converteixen en realitat. M’he d’aturar i prendre’m un ibuprofè. El Jordi s’ofereix a dur la major part de pes de la meva motxilla. Li accepto aquest gest tan generós que em permetrà seguir. 


     Els paisatges de la Ribera de Rius, són esplèndids. Amb menys càrrega i, a mesura que la pastilla em fa efecte, puc anar pujant.


        En una aturada per reposar i beure aigua, admirem la cara nord del Montardo.


    Quan passem pel llac de Rius, uns núvols comencen a tapar el cel. Les previsions són de pluja a primera hora de la tarda, i no fallen. Encara no hem dinat i ens cau un aiguat.


    Passat el Port de Rius, s’atura la pluja però el cel segueix amenaçant. I encara falta molt per arribar al refugi. L’aiguat que ens cau és tan fort que no goso treure la màquina fotogràfica perquè de ben segur que s’espatllaria.


    Poc abans d’arribar a Conangles la pluja fa una treva. El torrent ha augmentat el seu cabal.


            A la fageda de Conangles, encara que no plou ens seguim mullant de l’aigua que cau de les fulles dels arbres. Arribem al refugi, malgrat les capelines, xops des de la gorra fins als mitjons.


     
5a Etapa Dissabte, 5 de juliol: Refugi Conangles - Vielha.

    Les previsions de pluja avui encara són pitjors que ahir. Si ahir indicaven pluja a la tarda, avui ja diuen que plourà al matí.

   El nostre camí passa pel Port de Vielha i no ens arrisquem. Hi ha un bus que va a Vielha pel túnel.


          Mentre no arriba l’hora d’agafar el bus fem una visita al Salt de Molières que no és gaire lluny.


          En tornar a la parada el temps s’embolica i quan pugem al bus es posa a ploure. Ens conjurem a tornar algun dia a fer el que no hem pogut fer avui:  el Port de Vielha.


        Hem acabat la volta, si bé no de la manera que volíem.


         Mentre tornem cap a casa, vers el sud, la Garona segueix nord enllà, el seu curs espriuà, “on diuen que la gent és neta i noble, rica, lliure, desvetllada i feliç...


7 comentaris:

  1. La pluja que tants beneficis ens dóna, a vegades també fa la guitza.
    Espero que no fos greu això de la lumbàlgia. Jo també en tenia una mica aquests dies, però no era de cap caminada, sinó de portar tot el dia amunt i avall i cap aquí i cap allà un paquetet de 9 quilos que es diu Manel.
    Ara, aquesta setmana toca descans.
    Amb inconvenients i tot, em sembla un travessa fantàstica.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Per cert, preciosa la papallona Apol·lo. Jo no me'n surto mai de pescar-ne cap. Ja en conec una altra pel seu nom!

      Elimina
    2. El Manel pesa més que la motxilla. La meva no arribava als 7 quilos, però amb l'aigua, el dinar i una peça de fruita, gairebé pesa com el Manel.
      Aviat ja no l'hauràs de carregar.
      Feia anys que no podia fotografiar una apol·lo. I per fer aquesta fotografia vaig haver de fer-ne cinc o sis fins que no va estar quieta.

      Elimina
  2. Coincideixo amb la Carme, ha estat una travessa fantàstica. Llàstima del mal d'esquena i la pluja que es van posar d'acord perquè no acabés de ser perfecta.

    Salut! (com a salutació i també en el sentit literal del terme, tot desitjant que la teva lumbàlgia hagi desaparegut del tot).

    ResponElimina
    Respostes
    1. El dolor d'esquena ha desaparegut, gràcies pel teu desig Mc.
      No obstant haig de vigilar els moviments perquè encara que no faci dolor, noto que a la més mínima podria tornar.

      Elimina
  3. És molt fotut això de la lumbàlgia, espero que aviat et trobis bé.
    La volta, malgrat els impediments, em resulta ben maca. No sé si és la calor que fa, que veure aigua és com si em refresqués una mica i aquests salts són magnífics. Veure-ho tan verd, també és un goig per la vista.
    Aferradetes, Xavier.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí que és una volta impressionant. Si algun dia milloressin el refugi de Liat, que actualment és petit i sense guarda, la volta milloraria molt.
      Gràcies pels teus bons desigs, Paula.

      Elimina